Behovsanalyse – det bør du vide

Behovsanalyse – det bør du vide

Har du hørt om begrebet behovsanalyse, uden egentlig helt at vide hvad det er for en størrelse, og hvad man kan bruge den til, så er du kommet til det rigtige sted. Her får du nemlig en hurtig introduktion til hvad behovsanalyse er, hvordan den er bygget op, samt hvordan en behovsanalyse model eventuelt kan hjælpe dig!

Hvad er det?

En behovsanalyse bruges, meget som navnet antyder det, til at analysere, hvilke behov en given kunde har. Det handler altså om at forstå hvad din kunde har brug for, og samtidig identificere en kundefordel, således den løsning du udbyder, kan matche den givne kundes udfordringer og problemer. Med en behovsanalyse model får du et billede af den aktuelle situation, du står i med kunden, samt hvilke forudsætninger der er for at tage det næste skridt. Her handler det om at stille de rigtige spørgsmål! Læs mere om behovsanalyse.

Hvordan er den bygget op?

Generelt er en behovsanalyse model bygget cirkulært op. Alt efter hvad du ønsker i forhold til behovsanalyse salg, kan den bygges op allerede i første samtale, eller over en længere periode. Det foregår ved at du identificerer, administrere og løser kundens behov, og derved opstår der også nye behov. På den måde foregår behovsanalyse salg cirkulært. Har du god hukommelse og desuden tydelig dokumentation besidder du allerede nøglen til langsigtet succes i forhold til behovsanalyse salg.

Hvorfor kan en behovsanalyse hjælpe dig?

Med en behovsanalyse model gives der en strategi for samtale og kommunikation med kunden. På den måde identificerer du de spørgsmål, som kan føre netop dit salgsopkald i den rigtige eller forkerte retning. Dermed kan du undgå de forkerte, og stile efter de rigtige! Afhængigt af din behovsanalyse kan du blive rådet til at stille direkte, åbne, ledende, opfølgende eller lock-in spørgsmål, og helt generelt hjælper analysen både dig og din kunde med at opnå det ønskede udfald!